torsdag 27 januari 2011

Fem (5) ord

När jag tänker på matematik så är det mycket jag kan koppla till min vardag. Detta beror antagligen till stor del på grund av Olle som är matematikern med stort M.

*Primtal (nästa år fyller jag primt!)
*Slarvfel (har nog aldrig fått tillbaka ett enda matteprov utan ett slarvfel. Ex. 2+4=8 Bra Jessica, bra.
*Pi (3,141592 är decimalerna jag lärt mig. Bara 494 kvar till för att få joina 500-klubben med Olle)
*Mirsada (Min matte A-lärare som alltid gjorde lektionerna lite roligare än någon annan)
*"Lika tecken ger plus, olika tecken ger minus!" (Bullen, min mattelärare i högstadiets, favoritcitat)

1 kommentar:

  1. Jag brukar också fira mina primtalsfördelsedagar lite extra. I år fyller jag inte primt, men i år kan alla fira lite extra för just 2011 är ett väldigt speciellt primtal. Det är summan av 11 konsekutiva primtal. Gissa vilka.
    Cecilia

    SvaraRadera