måndag 24 januari 2011

Matematik för nybörjare

Jag heter Jessica och går fjärde terminen på lärarprogrammet i Göteborg. Jag är snart 22 år och jag tycker om goda middagar, långa promenader och att dricka te.

På denna blogg kommer jag att lägga upp bilder och andra saker som jag förknippar med matematik. Alla har väl någon gång varit frustrerad över att ett mattetal är omöjligt att lösa och bilden nedan talar för sig själv.
"Find X" från http://www.flickr.com/photos/wellohorld/3050608789/in/photostream/#/

Jag tycker att bilden representerar en elev som inte orkade försöka. Jag själv har många gånger velat ge upp och jag kan verkligen förstå hur denna elev tänkte när han/hon löste denna uppgift. Matematik kan lätt skapa missförstånd och, även om risken inte är så stor, kan denna elev faktiskt ha missuppfattat hela uppgiften.

Eleven hittade ju X men fick fel ändå. Det har ju aldrig hänt förut, men kanske stod det denna gång fel i facit?

2 kommentarer:

  1. Hej Jessica!
    Jag är en glad och positiv tjej med båda fötterna på jorden. På min fritid gillar jag att skriva brev till mina brevkompisar som är utspridda i hela landet (inget är ju bättre än handskrivna brev), gå mysiga långpromenader med en kompis och dricka te - precis som du.
    Vill du bli min bloggkompis?
    MVH Sofie

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Först en parantes? Sofie skriver du riktigt brev? Jag med. Då har vi något gemensamt. Förutom te, långpromenader, matte, lärare....

    Jessica: en parantes till: När blev du så seriös?

    Men jag håller med dig. Jag tycker egentligen detta var ett riktigt bra svar och de var synd att hon? han? inte fått någon stjärna i kanten iaf. X är ju där!

    /Ellinor

    SvaraRadera