tisdag 17 maj 2011

Gör barn!

Genom spelet "Gör barn" från UR´s hemsida (www.ur.se/matte) kan man arbeta med geometri på ett roligt och annorlunda sätt. Man kan tillsammans med eleverna diskutera olika geometriska figurer och låta dem spekulera och diskutera vilken form barnet kommer att ha.

Jag visade spelet i den årskurs 5 jag har min vfu på och eleverna tyckte att spelet var jätteroligt. Då visade jag spelet via projektorn men finns datorer att tillgå skulle eleverna 2 och 2 kunna sitta och spela.

Gammal som ung är det svårt att inte ha roligt under spelets gång och jag tror att eleverna lär sig figurernas namn samtidigt som de har kul!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker också den filmen är bra!
    Kul att det går att använda i olika åldrar :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag hade vfu i en tvåa och visade också "Gör barn!" via projektorn. Efter det spelade eleverna två och två eller tre och tre. De tyckte det var jättekul och jag tror säkert att de lärde sig ett och annat om geometriska former.
    Dessutom använder man ju spelet som man vill, och kan fokusera olika aspekter och på olika nivå. Det funkade alltså bra även för mig i tvåan.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det fungerar och att ni vågat testa!

    SvaraRadera